Természetes kozmetikumok & tisztességes kereskedelem

A fairtrade – tisztességes kereskedelem – iránt elkötelezett vállalatok, vállalkozók között mind több kozmetikai termékeket előállító van. Erkölcs és szépség találkozása a harmadik világban?

Bevallom, nekem mindig gyanúsak (legalább egy kicsit) az üzleti világ divathullámai, mint például amikor meglovagolják a civilek kezdeményezéseit. Ezzel együtt regisztrálom, az ilyen kezdeményezéseket, fenntartásaimmal együtt, mert úgy gondolom, még mindig jobb, ha igyekeznek etikusnak mutatkozni, mint ha meg sem próbálnának tisztességesnek látszani.

Az Organic Monitor nevű angol szervezet kutatásai szerint a természetes és organikus kozmetikai termékekre koncentráló cégek élen járnak a tisztességes kereskedelem útmutatásainak követésében, és különösen aktívak e téren a francia vállalatok, amelyek
szortimentjében a legnagyobb számban találhatóak meg a nemzetközileg elfogadott Fair Trade jelzéssel ellátott cikkek.

A fair trade koncepció azért válik egyre népszerűbbé, mert a kozmetikai termékek összetevőinek kiválasztásában az etikusnak mondott alapanyagbeszerzés a meghatározó: a cégek segítik a környezet és a források megóvására, megújítására törekvő fenntartható gazdálkodást, egyúttal ügyelnek rá, hogy a termelők a fejlődő országokban tisztességes áron tudják értékesíteni terményeiket.

Az etikus beszerzés úttörője a Body Shop volt híressé vált közösségi kereskedelmi programjával, de követői kezdik lehagyni. Számos természetes és organikus kozmetikai termékkel foglalkozó vállalat hoz létre fair trade projekteket Afrikában, Ázsiában és Latin-Amerikában, néhányan veszélyeztetett növényfajtákat termeszt és támogatja a közösségi – szövetkezeti – gazdaságok létrejöttét.

Az Organic Monitor szakemberei azt jósolják, hogy a jövőben a természetes és organikus összetevőkből álló kozmetikumok válnak meghatározókká válnak a kínálatban és mind többen forgalmaznak majd tanúsított fair trade termékeket. Egyelőre a fő akadálya a koncpció térhódításának,hogy viszonylag kevés olyan összetevő lelhető fel a piacon, amely tisztességes kereskedelemből származik. meghatározó elemeivé

A tanulmány készítői úgy vélik, Európában a természetes és organikus kozmetikumok piacának értéke már idén meghaladja a 2 milliárd dollárt, ami azzal is összefügg, hogy e termékek a szaküzletek mellett mindinkább bekerülnek a nagy áruházláncok kínálatába is. E folyamatnak persze megvannak a hátulütői is, például az, hogy a nagy nemzetközi konszernek nagy tételben vásárolnak, vagyis reflexszerűen az árak leszorításában érdekeltek, ez pedig – bár megfelel a szabad piac logikájának – ellentmond a tisztességes és fenntartható gazdálkodás elveinek. Ahol a multik diktálják az árakat, nem igazán marad tere a fejlődő országok gazdasági szempontból törékeny őstermelői és az ő társadalmi szövetkezéseik érdekvédelmének. Persze, remélem, tévedek.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s