Étrend & szépség

gyumolcs

Belső szépség! Az meg mi? Némi túlzással így nevezzük azt a lelki adottságot, amely a tekintetünkben, arcunkon tükröződik. Kevésbé líraian szólva azonban a belső szépség azt is jelentheti: egészségessé, vonzóvá attól válunk, amit megeszünk. Helyesebben attól, mit eszünk meg. A szépség belülről épül fel.

A szép és egészséges bőr egyik titka a minőségi táplálkozás. Nincs az a krém, amely pótolni tudná azokat az anyagokat, amelyeket ételeink elfogyasztásával szerzünk meg. A sejtek regenerációjához, az egészséges energia-háztartás biztosításához és a káros anyagokkal szembeni védelemhez nélkülözhetetlenek a vitaminok, az ásványi anyagok, valamint az enzimek.

A bőr megújulása, táplálása elsősorban a véráram útján történik. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy külső ápolását, védelmét el lehetne hanyagolni. A leghatékonyabb bőrszépítők a gyümölcsök, zöldségek, a zöld saláták, a friss fűszernövények, a különféle gabonamagvak és a növényi olajok. A magas cukortartalmú ételeket, a zsíros és a füstölt húsokat, a finomított fehér lisztet, a sós ételeket viszont akár le is vehetnénk az étlapról, nem fog károsodni a bőrünk a hiányuktól.

Számos bőrprobléma befolyásolható az étkezéssel. A bőr számára különösen fontos anyagokhoz, egy kis odafigyeléssel, egész évben, így télen is hozzájuthatunk.

C-VITAMIN – Ha nincs elegendő C-vitamin a szervezetben, megnő a hajlam a különféle bőrbetegségekre, fertőzésekre, a sebek is lassabban gyógyulnak, . A szervezet ellenálló képességének biztosításán túl a bőr rugalmasságáért felelős kollagénrostok képzéséhez is feltétel ez a vitamin. Aki feszes bőrre vágyik, küzd a narancsbőr ellen, s akinek a bőre értágulatok kialakulására hajlamos, az “csipszek”, sütemények helyett fogyasszon inkább kivit, almát, citromot. Gyakran kerüljenek az asztalára káposztafélékből és burgonyából készült ételek is, melyek szintén gazdagok C-vitaminban. Az optimális napi szükséglet ebből a vitaminból legalább 75-300 milligramm. (Az utóbbi érték a dohányosok szükséglete. Egyetlen cigaretta elszívásával mintegy 30 milligramm C-vitamintól fosztja meg a szervezetét a dohányos.) Egy 100 grammos narancsban körülbelül 35 milligramm C-vitamin található.

E- ÉS A-VITAMIN – A bőr, a körmök és a haj számára különösen az E- és az A-vitamin, a biotin és a pantoténsav bír jelentőséggel. Ezt a négy vitamint nem véletlenül nevezik egyébként szépségvitaminoknak.

Érdemes hozzászokni a hidegen sajtolt olajokhoz (búzacsíraolaj, szójaolaj, repceolaj, kukoricaolaj), s elropogtatni naponta egy maréknyi napraforgómagot (nem sózottat), mandulát vagy diót. A bennük található E-vitamin az öregedésért felelős szabadgyökök ellenszere, s azon kívül döntő szerepe van a sejtek regenerációjában, meghosszabbítja a sejtek élettartamát. Ez a vitamin a bőrben lezajló gyógyulási folyamatokat is segíti. A tojásos és a tejes ételek által is hozzájutunk E-vitaminhoz.

A répa, a sötétzöld leveles zöldségek (kelkáposzta, a spenót), a sütőtök, a brokkoli, s a tejtermékek fogyasztásával a bőr szarusodása, szárazsága ellen védekezhetünk. A bőr simábbá, puhábbá válik a bennük található béta-karotintól (A-vitamin provitaminja), illetve A-vitamintól. Ez a vitamin az egyik legjobb, belülről ható természetes fényvédőszer. Napfürdőzés, szoláriumozás előtt nem haszontalan elrágcsálni egy sárgarépát.

Ha a szervezetben kevés az A-vitamin, a haj is megviseltté, töredezetté, korpássá válik. Mivel zsírban oldódó vitaminról van szó, hasznosításához mindenképpen pár csepp növényi olajra, illetve zsiradékra (vaj) is szükség van.

H-VITAMIN
– Ha nem jutunk elegendő biotinhoz (H-vitamin), a bőr elveszti egészséges színét, a körmök letöredeznek, a haj elveszti tartását és a szokásosnál több hullik belőle. Ilyen tüneteket tapasztalva, nem árt ellenőrizni az étrendet. Biotin többek között a tojás sárgájában, a májban, a szójában, a dióban, a gombában, a spenótban, a teljes őrlésű gabonamagvakban található.

A bőr mélyebb rétegeinek vízháztartását segíti, a hajtüszők működését serkenti és az őszülés ellen is dolgozik a májban, az élesztőben, a tojássárgájában, a rokfortban és a camembert-ben található pantoténsav.

P-VITAMIN – A bioflavonoidokat, a növények sárga, piros, kék színanyagait eredetileg a vitaminok között tartották számon (P-vitamin). Gyulladásellenes, szabadgyökfogó hatásuk révén kitűnő bőrtápláló anyagok. Védik a bőr sejtjeit, javítják a hajszálerekben a vér áramlását, s ezáltal a bőr regenerációjához is hozzájárulnak. Egyes bioflavonoidok a kötőszövet elasztikusságában is közrejátszanak. Télen többek között a cékla, a pritamin, a citrom által elégíthetjük ki bioflavonoid-igényünket.

RÉZ, SZELÉN, VAS – A feszes bőrhöz rezet tartalmazó ételek is kívánatosak. Rendszeresen együnk zöldbabot, halat, mogyorót, rozskenyeret és a salátákat szórjuk meg különféle csírákkal.

A petrezselyem, a hüvelyes növények, a szezám, a hering és a kókusz a bennük található szelén miatt is fontos táplálékok. A szelén védi a sejtmembránt, s megakadályozza a sejtek roncsolását.

Vashiány esetén a bőr fakó, sprőd, a hajszálak és a körmök növése sem optimális. A spenót, a mogyoró, a brokkoli, a húsok és a máj vasban dús élelmiszereink közé tartoznak.

NÖVÉNYI ROSTOK
– A bőr egészségéhez, az emésztőrendszer zavartalan működését segítő, rostos, ballasztanyagokban gazdag élelmiszerek is hozzátartoznak. A pattanásos, tisztátalan bőr sok esetben a gyomor, illetve a bélrendszer működésének zavaraira vezethető vissza. A gyakori székrekedés során felszívódó méreganyagok is okai lehetnek a nemkívánatos bőrtüneteknek. A joghurttal kikevert lenmag, a savanyú káposzta, a cékla, a sütőtök, az uborka, az aszalt szilva különösen jó hatással van a gyomorra, az emésztésre.

Aki képtelen lemondani a nagy traktákról, vagy aki hajlamos a “bűnözésre”, az legalább időnkénti méregtelenítőkúrákkal vezekeljen. Észrevehetően a bőr előnyére válik, ha pár napig tehermentesítjük a szervezetet.

KONYHAI TIPPEK

A gyümölcsök, zöldségek és az ételkészítés során felhasznált olajfélék minőségére is ügyelni kell.

Az E-vitaminban gazdag telítetlen zsírsavakat tartalmazó olajokat nem szabad nagy hőhatásnak kitenni. Sütésre leginkább a kókuszolaj való, mivel ez a zsírféle a legstabilabb. Az olívaolajat, a repceolajat, a napraforgóolajat inkább salátákhoz, pároláshoz vagy hirtelensültekhez használjuk.

A növények helytelen tárolással, áztatással, hosszú ideig tartó főzés során sok értékes anyagot veszthetnek, ezért az ételek elkészítése során a kíméletes módokat részesítsük előnyben. Különösen a C-vitamint tartalmazó ételek érzékenyek a hőre és a fényre.

Gondoljunk arra is, hogy a szervezet vitaminigénye sem állandó, a stressz, a környezeti ártalmak, a különféle betegségek, a dohányzás következtében a normálisnál nagyobb mennyiségre van szükség az éltető anyagokból.

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s