Alvással a szép bőrért

alvo

Közhelyszámba menő tapasztalatunk: ha keveset, vagy nem eleget alszunk, a szokottnál idegesebbé, érzékenyebbé, sérülékenyebbé válunk. Ugyanakkor azt csak viszonylag kevesen tudják, hogy a kialvatlanság milyen károkat okoz a bőrünknek.
Ránc és ránc között lényeges különbség van. Hidratáló krémekkel, szérumokkal csak a nedvek hiánya miatti ráncok „tölthetők” fel. A tartós stressz, a kialvatlanság fokozatosan kialakuló mélyebb barázdáit, amelyek az arcizmok megfeszítettségéből adódnak, valójában csak a pihentető alvás enyhítheti.

Alvás közben szervezetünkben lelassul az anyagcsere, csökken a testhőmérséklet. Az anyagcsere az átlagos nappali szint 10-25 százalékára lassulhat le, ugyanakkor különleges szervünk, a bőr anyagcsere-aktivitása pont az éjszaka folyamán a legélénkebb, ekkor épülnek új sejtjei és regenerálódnak a nappal károsodottak. Egy vizsgálat megállapította, hogy a sejtosztódás mértéke a bőrben és a vérben alvás közben 200-300 százalékkal növekszik, és éjjel egy órakor éri el a tetőpontját. Ez ébrenléti állapotban nem történhet meg, mert a szükséges energiát a szervezet másra fordítja.

Egyszóval a bőr éjjel regenerálódik: ekkor piheni ki és dolgozza fel azt a stressz-hatást, amely nap közben éri. Az pedig köztudottan elképesztő, hogy mi minden káros hatásnak van kitéve bőrünk a nap és az év nagy részében, ha csak nem vagyunk olyan szerencsések, hogy a telet egy sí-, a nyarat pedig egy földi paradicsomban tölthetjük, munka és stressz nélkül. alvo.piros

Az elegendő alvás – ez bizony napi átlag 8 órányi!, bár persze egyénektől függően erős eltérések vannak –, amellett, hogy az egészséges életmód egyik döntő tényezője, bőrünk állapotát és kinézetét, szemmel látható minőségét is meghatározó módon befolyásolja. Alvásszakértők szerint a szükséges alvásidő – a közhiedelemmel ellentétben – nem változik a korral. Akik rendszeresen kevesebbet alszanak ennél, azok ne csodálkozzanak ha vonásaikban gyorsabban öregednek a kelleténél.
Ez egyébként a legjobban a szem alatti, nagyon érzékeny, vékony, sérülékeny bőrterületen vehető a legjobban észre. A szem alatti terület általában 50 százalékkal vékonyabb, mint az arcbőr más részei, ezért itt sokkal jobban meg is látszanak a fáradtság, a megviseltség, a kialvatlanság jelei: apró ráncocskáktól kezdve a feketés-lilás foltokon át a duzzadt táskákig. Nem véletlen, hogy a köznyelv is úgy fogalmaz: kiült arcára a fáradtság.

A kozmetikusok és a kozmetikai szerek sok mindent tudnak tenni az alváshiány okozta bűnjelek eltüntetésében, de a megelőző gyógymód ez esetben is célravezetőbb: vagyis az egészséges életmód, benne a már említett, alvásszakértők szerint napi átlag nyolc órányi alvással.

A baj csak az, hogy kutatások szerint a fejlett országokban élő nők hétköznaponként átlagosan 6 óra 45 percet, a hét végén pedig napi 7 órát alszanak, amikor pedig ébren vannak, rendre többet teljesítenek, mint a férfiak: a munka mellett többnyire rájuk hárul a bevásárlás, a segítség a gyereknek a házi feladat elkészítésében, a mosás, a főzés stb; arról nem is beszélve, hogy a csecsemők éjszakai riasztásait is nekik kell kivédeniük, továbbá jellemzően a nők virrasztanak, ha tizenéves gyermekük éjszakázik, vagy ha a családban gondozást igénylő idős tag is van. Szóval van bőven, ami ki tud ülni egy dolgozó nő arcára a kevés és/vagy nem háborítatlan alvás következtében.

Mit tehetünk a pihentető alvásért?

1. zárjuk ki a zajt a halószobából. Ha másképp nem megy, használjunk füldugót.

2. sötétítsük el a hálószobát. Ha ez nem megoldható, használjunk szemvédőt.

3. a hálószoba legyen hűvös.

4. lazító gyakorlatokkal (jóga, meditáció, légző gyakorlatok), vagy egy pihentető illóolajos (levendula, vagy bergamott) fürdővel próbáljunk meg megszabadulni a feszültségektől.

5. igyekezzünk mindig azonos időben ágyba bújni.

6. lefekvés előtt igyunk egy pohár alvás-segítő teát (citromfű, orbáncfű, komló).

7. ne tartsunk TV-t, számítógépet a hálószobában: legyen az az alvás és a szerelem szentélye.

8. válasszunk megfelelő méretű, keménységű matracot, hogy legyen elegendő hely a forgolódásra.

9. gondoskodjunk arról, hogy ne fázzon a lábunk (takaró, zokni)

10. lefekvés előtt ne gyújtsunk rá, mert a nikotin éberré tesz.

11. ne feküdjünk le teli gyomorral.

12. lefekvés előtt ne igyunk se kávét, se teát, se kólát se csokoládét, mert ezektől több órán át éberek lehetünk.

13. ha zakatol az agyunk, és nyomasztanak az elintézendők, jegyezzük fel a feladatokat, hogy másnap lerendezhessük azokat-

14. Közvetlenül lefekvés előtt kerüljük az intenzív, vérpezsdítő mozgást.

Alváskutatók szerint a bőr regenerálódása éjfél előtt nagyjából egy órával a legintenzívebb. A fiatalság hormonjának is nevezett melatonin csak sötétben, alvás közben termelődik. Ez a hormon fontos a bőr számára, mivel képes megvédeni a bőrt az antioxidánsok károsító hatásaitól. Ezen kívül éjszaka tízszer gyorsabban újulnak meg a sejtek, mint nappal.

Akik rendszeresen, megfelelő időben jól kialusszák magukat sokkal fiatalabbnak néznek ki, mint azok, aki éjszaka élik az életüket. Az alvásidőben választódik ki a szomatotrop növekedési hormon, amely egyebek mellett a bőr és az izmok regenerálódásában is fontos szerepet játszik. Ha valaki túl keveset, vagy nem elég mélyen alszik, akkor ennek a hormonnak a termelődése is zavart szenved, ami szinte azonnal láthatóvá is válik a bőrön. Amerikai kutatók azt is tapasztalták, hogy rövid idejű, négy órai alvás esetén, már három nap után észrevehetően megnövekedik a vérben a kortizol stresszhormon szintje. A próbaszemélyek bőre sápadtabbá, szárazabbá vált, a szemek alatt a karikák és a ráncok hangsúlyosabbá váltak.

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s