Cellulit és védekezés

A cellulit tipikusan női probléma. A nők legalább 80 százalékánál felfedezhetőek a narancsbőrre emlékeztető domborulatok a bőrön. A kozmetikai ipar ki is használja ezt a problémát, és olcsónak nem mondható anti-cellulit készítményekkel bombázza a hiszékeny hölgyeket. Pedig a párnácskák hatásos ellenszerei elsősorban nem a kozmetikumok.

Szinte minden nőnek esélye van arra, hogy bőre főleg a csípő, a combok, a fenék, a has táján elveszítse egyenletes feszes tartását, és a narancs héjához hasonló dimbes-dombos rajzolatot vegyen fel. A laza kötőszöveteknek a zsíros, mukopoliszaharidos lerakódását szinte lehetetlen kivédeni. Mivel a férfiak kötőszövetének rostszerkezete rácsos, ezért eleve stabilabb a kötés, mint a nőknél, őket ez a tulajdonképpen csak az önbizalmat romboló esztétikai probléma kevésbé fenyegeti. Hormonok hatására azonban náluk is kialakulhatnak ilyen zsíros, kocsonyás, vizet megtartó lerakódások. Kezdeti stádiumban csupán akkor észlelhető, ha az említett testtájakon a bőrt ujjainkkal összecsípjük. Ilyenkor még viszonylag kis energiával, rendszeres, jól megválasztott tornagyakorlatokkal, masszázzsal, a megfelelő táplálkozással egyszerűen és eredményesen kezelhető. Súlyosabb formában már betegségnek számít, mert vérkeringési zavarokhoz is vezethet. A tapasztalatok szerint a drasztikus fogyókúrák egyáltalán nem segítik a narancsbőr elleni harcot. A hirtelen fogyás ugyanis még inkább fellazítja a bőr alatti szöveteket. A cellulit nemcsak a súlytöbblettel rendelkezők problémája. Az életkor előrehaladtával a kötőszövet elasztikussága gyengül, s a zsírlerakódások a bőrön keresztül láthatóbbá válnak. A sportolók nagy részének nincsen cellulit-gondja, náluk az edzett izmok megvédik a kötőszövetet. A narancsbőr kialakulásához az alapot mindenképpen a gének és a hormonok adják. A nők alapvető feladata a gyermekek kihordása, s a serdülőkor után kialakuló párnácskák tulajdonképpen a magzat védelmére hivatottak. A mozgáshiány, az ülő életmód, a szervezet számára terhet jelentő, salakanyagokat tartalmazó ételek fogyasztása, s természetesen az elhízás csak rátesznek erre a genetikai, hormonális alapra.

A cellulit kezelésénél éppen ezért csak a többoldalú támadás vezethet eredményre, a sikerért folyamatosan és keményen meg kell dolgozni. Az eredmény fenntartásához pedig biztosítani kell a szervezet folyamatos méregtelenítését, a vérkeringés és a nyirokműködés optimális szinten tartását, gondoskodni kell a felesleges zsírpárnácskák rendszeres elégetéséről, az izmok edzettségéről, azaz a rendszeres mozgásról.

Akit nagyon zavar ez a szépnek egyáltalán nem nevezhető kozmetikai probléma, az a legjobb, ha az életmódján, bizonyos szokásain is változtat. Sajnos ez a napi 10-12 órát dolgozó, ülő foglalkozást végző nők számára szinte megoldhatatlan feladat.

A többfrontos támadás másik fontos területe nyilvánvalóan a táplálkozás. Csak azokat és annyi élelmiszert szabad fogyasztani, amire a szervezetnek valóban szüksége van. A friss zöldségek és gyümölcsök, az enzimekben, káliumban, rostokban, ballasztanyagokban gazdag ételek megfelelő adagban nyugodtan nevezhetőek cellulit-ellenesnek. A nassolás, a szinte csak kalóriát adó manipulált élelmiszerek, a sok hús, a zsíros és a sós ételek, a fehér lisztből készült tészták (pl. vajas sütemények), pékáruk, az édesipari termékek, likőrök viszont intenzíven hozzájárulnak a párnácskák növekedéséhez. A cellulit megszüntetéséhez elengedhetetlen az ideális testsúly, ezt azonban csak fokozatosan, az étkezési szokások radikális megváltoztatásával lehet elérni. Akinek a táplálkozását elsősorban nem az ízlelőbimbói diktálják, hanem tudatosan állítja össze az étrendet, annak nagyobb az esélye a narancsbőr féken tartására.

Az érintett testrészek rendszeres, méghozzá intenzív megdolgoztatását egyszerűen nem lehet kikerülni. A gyaloglás, az úszás, a vízi torna különösen ajánlott mozgásformák. Az ülő foglalkozást végzőknek a comb- és a fenékizmokra naponta speciális tornagyakorlatokat kellene végezniük (pilates, callanetic).

A szépségápoló szalonokban lévő izomtornáztató gépekkel helyileg, például a comb, a csípő, a has térfogatából pár centimétert le lehet faragni. Az elektrogimnasztika, bár súlycsökkenéssel nem jár, mégis feszesít, rugalmasítja az izmokat. Ezek a kúraszerűen végzendő kezelések költségesek, s az izmok állapotának fenntartásához később rendszeres emlékeztető kezelésekre is szükség van. A kötőszöveti regeneráló pakolások, az ayurvédikus, a vérpezsdítő masszázs elsősorban azoknál ad eredményt, akiknek nincs szükségük súlykorrekcióra, s még rugalmas a kötőszövetük. A bőr struktúráját javító, vérbőséget fokozó algás, csalános, paprikás pakolásokat bárki maga is alkalmazhatja otthon. A testtájak dörzskesztyűvel való átmasszírozását, a szaunázást, a hideg-meleg váltott fürdőt szintén érdemes a házi programok közé iktatni, a gyengébb hullámokat némileg korrigálhatjuk általuk.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s